Vzorový súbor odpovedí si môžete stiahnuť tu: Vzorový súbor pre testové otázky aj s vysvetlením odpovede
Správne odpovede a kompletný zoznam otázok testu môžete zohnať https://www.dronskuska.sk/spravne-odpovede-a-testove-otazky-k-online-testu-pilota-dronov-na-slovensku/
Čo je to predpoveď počasia?
- Predpoveď budúceho počasia pre konkrétny čas a lokalitu.
- Predpoveď hlavných budúcich komponentov počasia pre letiská.
- Súhrn najdôležitejších zložiek počasia za posledné hodiny.
- Súhrn najdôležitejších zložiek počasia za posledné dni.
Kde nájdete európske právne texty súvisiace s nariadením 2019/947?
- Na akejkoľvek webovej stránke výrobcu UAS.
- Na akejkoľvek webovej stránke miestnej asociácie pilotov dronov.
- Na webovej stránke Európskeho súdneho dvora (www.curia.europa.eu).
- Na webovej stránke Úradného vestníka Európskej únie (www.eur-lex.europa.eu).
Čo máte urobiť po vyhodnotení oblasti, ešte pred začatím prevádzky UAS?
- Zdokumentovať postup spustenia pomocou fotoaparátu smartfónu.
- Kalibrovať GPS a vložiť nové batérie do diaľkového ovládača.
- Kalibrovať kompas svojho UA a upraviť výšku RTH.
- Poznačiť si polohu GPS štartovacieho bodu a označiť ho palicami alebo kameňmi.
Čo nemusí pilot na diaľku kontrolovať počas predletovej kontroly?
- Bezpečnú montáž vrtúľ.
- Letové plány pre pilotované letectvo v okolitej oblasti.
- Správne umiestnenie ťažiska súkromne postavených lietadiel s pevnými krídlami.
- Okolitý vzdušný priestor a ostatných používateľov vzdušného priestoru.
Čisto z pohľadu ľudského faktora, aký je kľúčový kontrolný zoznam na kontrolu schopností pilota na diaľku vykonať bezpečný let?
- ILMESL (Inzulín, Lieky, Múdrosť, Emócie, Šosovky, Lézie)
- IMOGOO (Inzulín, Metabolizmus, Oftalmológia, Glykémia, Ortopédia, Ochorenie)
- CMOV (Choroba, Metabolizmus, Oftalmológia, Vedomosti)
- CLAUSE (Choroba, Lieky, Alkohol, Únava, Stres, Emócie)
Ako by ste mali narábať s vašim celým reťazcom registračného čísla prevádzkovateľa UAS spolu s tajnými číslicami?
- Mali by ste ho zdieľať so svojimi priateľmi.
- Malo by byť zverejnené na sociálnych sieťach.
- Malo by byť použité ako používateľské meno na fóre.
- Malo by byť uchovávané v čo najväčšom súkromí.
Za každých okolností je vždy potrebné dávať pozor, či sa v prevádzkovom priestore nenachádzajú iné lietadlá:
- Pretože môžu byť v okolí výsadkové činnosti.
- Pretože záchranné vrtuľníky, môžu vzlietať a pristávať kdekoľvek je to možné.
- Pretože môžu v okolí lietať VFR lety.
- Pretože môžu v okolí lietať IFR lety.
Aká je maximálna povolená výška letu UAS od najbližšieho bodu na zemskom povrchu (okrem schváleného miesta na lietanie modelov)?
- 150 m
- 120 m
- 100 m
- 50 m
Aký faktor nemá vplyv na schopnosti pilota na diaľku?
- Stres
- Oblečenie
- Alkohol
- Únava
Aká je bezpečná vzdialenosť od nezúčastnených osôb pri prevádzke UAS v podkategórii prevádzky A2 s UAS triedy C2?
- Minimálne 30 m, zníženie s aktívnym režimom nízkej rýchlosti na minimálne 5 m.
- Vzdialenosť najmenej 50 m vertikálne.
- Vzdialenosť najmenej 100 m horizontálne.
- Bezpečná vzdialenosť závisí od hmotnosti UAS.
Všetky nasledujúce pohyby sú pohyby vykonávané lietadlom okrem:
- pozdĺžneho sklonu
- rotácie
- zatáčania
- priečneho náklonu
Čo sa nepovažuje za nebezpečný tovar?
- Mechanické nástroje
- Plyny
- Horľavé kvapaliny alebo tuhé látky
- Žieravé látky
Čo je GDPR?
- Všeobecné nariadenie o bezpečnosti dronov
- Nariadenie o postupe pri preprave nebezpečného tovaru
- Príručka ochrany údajov pre pilota na diaľku
- Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov
Ktorá odpoveď je správna?
- Na let s UAS nepotrebujete žiadne poistenie.
- Mali by ste si overiť, za akých podmienok sa vaše poistenie zodpovednosti vzťahuje na lety UAS.
- Na všetky vaše aktivity sa automaticky vzťahuje vaše poistenie zodpovednosti za škodu.
- Na lietanie s vaším UAS je povinné mať špecifické poistenie.
Kde môžete získať informácie o obmedzeniach výkonu vášho UA?
- Všeobecne platné obmedzenia výkonu UAS nájdete na googli.
- Musíte to zistiť tak, že ich otestujete sami.
- V používateľskej príručke vášho UAS.
- Všeobecné použiteľné obmedzenia výkonnosti UAS možno nájsť v materiáli AMC.
Prečo by ste mali kontrolovať a udržiavať váš UAS po každom lete?
- Kvôli zachovaniu poistenia.
- Aby sa ušetril čas na ďalší let.
- Aby sa minimalizovali náklady na opravy.
- Kvôli bezpečnej prevádzke UAS.
Ktorá z nasledujúcich možností nie je pravdivá?
- Pilot na diaľku v otvorenej kategórii môže lietať mimo priameho vizuálneho kontaktu, ak UA váži menej ako 250 g.
- Pilot na diaľku v otvorenej kategórii by mal vždy lietať v rámci priameho vizuálneho kontaktu, s výnimkou prípadov, keď letí v režime „follow-me“ alebo, keď využíva pozorovateľa, ktorý musí udržiavať UA v priamom vizuálnom kontakte.
- Pilot na diaľku v otvorenej kategórii by mal mať licenciu a minimálny vek 16 rokov alebo 12 rokov, ak je pod dohľadom licencovaného pilota na diaľku staršieho ako 16 rokov.
- Pilot na diaľku v otvorenej kategórii by mal mať osvedčenie o spôsobilosti pilota na diaľku v závislosti od podkategórie prevádzky.
Aký druh informácií o počasí musíte brať do úvahy?
- Pravdepodobnosť krupobitia.
- Rýchlosť vetra pri zemi.
- Predpoveď teploty.
- Hustotu vzduchu v blízkosti povrchu.
Je povolené lietať v rámci zemepisných oblastí UAS?
- Nie, všetky lety, ktoré sa majú vykonať v týchto oblastiach vyžadujú povolenie od príslušného orgánu.
- Áno, pokiaľ je hmotnosť UAS menšia ako 2 kg a sú dobré poveternostné podmienky.
- Lety sú povolené v súlade s podmienkami a/alebo obmedzeniami oblastí, ktoré členský štát určil.
- Áno, pokiaľ je výška letu obmedzená na 50 m a sú dobré poveternostné podmienky.
Ako môžete definovať „abnormálnu situáciu“, týkajúcu sa prevádzky UAS?
- Situácia je definovaná ako „abnormálna“ len vtedy, keď je uvedená ako „abnormálna“ v materiáli AMC alebo v používateľskej príručke.
- Iba situácie, v ktorých je pád UA nevyhnutný z dôvodu úplnej straty kontroly.
- Situácia, v ktorej je letová manévrovateľnosť UAS znížená v dôsledku jednej alebo viacerých nepredvídaných okolností.
- Iba situácie, v ktorých sú v každom prípade ohrozené nezúčastnené osoby. A keď je nehoda nevyhnutná.
Koľko satelitov je potrebných na získanie polohy x, y, z?
- Jeden alebo dva stačia.
- Počet satelitov je nepodstatný.
- Minimálne 3.
- Minimálne 4.
Ktorý „postup pri abnormálnej situácii“ možno použiť aj v prípade straty kontroly, aby sa zabránilo odletu?
- Postup, ktorý sa používa pri poruche motora.
- Postup, ktorý sa používa pri strate spojenia C2.
- Postup, ktorý sa používa pri požiari batérie.
- Postup, ktorý sa používa pri strate GPS.
Ktoré letové údaje si máte uložiť?
- Dátum letu
- Miesto štartu a pristátia
- Napájanie z batérie
- Letové polohy
- 1 a 3
- 1 a 2
- 1 a 4
- 2 a 4
Aký postup je potrebné urobiť pred začatím letu vzhľadom na situačné povedomie?
- Skontrolujte, či sú batérie plne nabité a či rám UA nie je poškodený.
- Skontrolujte prevádzkovú oblasť, aby ste zistili prítomnosť prekážky alebo nezúčastnenej osoby.
- Skontrolujte, či má pilot na diaľku potrebné osvedčenia na lietanie.
- Skontrolujte správnu činnosť pohonného systému bezpilotného lietadla.
Ako môže pilot na diaľku poznať údržbu potrebnú pre UA?
- Pozrie si pilotné fórum UAS.
- Pozrie si webovú stránku príslušného orgánu.
- Pozrie si pokyny na údržbu UAS.
- UAS nepotrebuje údržbu.
Môžu byť ovplyvnené schopnosti pilota na diaľku pri lietaní v noci?
- Schopnosti sa zvyšujú, pretože v noci je pilot na diaľku ostražitý na akúkoľvek udalosť v prevádzkovej oblasti.
- Schopnosti pilota na diaľku sa v noci znižujú, pretože ľudské vnímanie je v dôsledku nízkej viditeľnosti nižšie.
- Schopnosti pilota na diaľku sa znižujú len v prípade potreby spánku, zvyšuje sa únava a stres.
- Schopnosti pilota na diaľku nie sú ovplyvnené lietaním v noci.
Prečo je obzvlášť dôležité neustále pozorovať vzdušný priestor počas prevádzky UAS?
- Pretože lietadlá s posádkou vo všeobecnosti nedokážu zistiť prítomnosť UAS, aby sa mu vyhli.
- Kvôli vtákom, ktoré by mohli letieť veľmi blízko a naraziť do UAS.
- Pretože je dôležité zistiť zvýšenú aktivitu na najbližšom letisku.
- Pretože počasie sa môže počas prevádzky pomerne rýchlo meniť.
Prečo nariadenie obmedzuje výšku letu v otvorenej kategórii?
- UAS by mohlo zasahovať do všeobecnej letovej prevádzky nad hraničnou výškou.
- Existujúce vetry nad hraničnou výškou sú príliš silné na to, aby ich zvládli používatelia otvorenej kategórie.
- Šírenie rádiových vĺn je obmedzené nedostatkom vzduchu nad hraničnou výškou.
- Oblačnosť sa začína tvoriť nad hraničnou výškou, čo zhoršuje vizuálny kontakt s UAS.
Ktoré komponenty by sa mali skontrolovať, či nie sú poškodené a opotrebované, po každom lete?
- Kamera a jej držiak
- Transpondér a kamera
- Vrtule a batérie
- Identifikačné označenie a lakovanie
Ktorá z nasledujúcich druhov prevádzky by sa dala definovať ako neopatrná alebo neuvážená?
- Prevádzka v blízkosti oblasti zásahov v núdzových situáciách.
- Prevádzka v blízkosti zemepisných oblastí UAS.
- Prevádzka v mestskom a obývanom prostredí.
- Prevádzka v oblačnom počasí.
Otvorená kategória prevádzky vyžaduje:
- povolenie od príslušného orgánu.
- posúdenie bezpečnostného rizika alebo prevádzkové vyhlásenie, ktoré sa má predložiť príslušnému orgánu.
- registráciu prevádzkovateľa, dodržiavanie prevádzkových obmedzení kategórie, a prípadne doklad o spôsobilosti pilota na diaľku.
- osvedčenie UA a licenciu pilota na diaľku.
Ktorá z nasledujúcich nie je „abnormálna situácia“?
- Preletovanie nezúčastnených osôb
- Odlet UA
- Strata motora
- Strata GPS
Čo by ste mali zvážiť, ak plánujete používať svoj UA počas dažďa?
- Vlhkosť môže poškodiť elektroniku.
- Vlhkosť môže spôsobiť zahmlievanie šošovky kamery.
- Z dôvodu obmedzenej viditeľnosti môže byť rádiové spojenie narušené.
- Zariadenie musíte naimpregnovať.
Je povolený prelet nad nezúčastnenými osobami?
- Nie, prelet nad nezúčastnenými osobami je vždy zakázaný.
- Áno, v A1 s UAS triedy C0 a UAS pod 250 g pri prevádzke s rýchlosťou nižšou ako 19 m/s.
- Áno, ale len pri prevádzke v podkategórii A1 a A2.
- Nie, len pri prevádzke v osobitnej kategórii.
Akú údržbu musíte vykonať po každom lete?
- Kontrolu senzorov, čistenie a vloženie novej pamäťovej karty.
- Kalibráciu kompasu a vybratie pamäťovej karty.
- Kontrolu poškodenia, čistenie a vybratie batérií.
- Čistenie a vloženie novej pamäťovej karty.
Aký typ poistenia je povinný pre lietanie s UAV?
- Zodpovednosť voči škode spôsobenej pilotovi na diaľku a prevádzkovanému dronu.
- Zodpovednosť voči druhej strane.
- Plná zodpovednosť.
- Zodpovednosť voči tretej strane.
Aká je funkcia systému "Geo-caging"?
- Definovať oblasť, cez ktorú nemôžu preletieť bezpilotné lietadlá.
- Nepovoliť let v zakázanom priestore.
- Definovať oblasť, do ktorej sa iné bezpilotné lietadlá nemôžu dostať.
- Definovať oblasť, kde budú lietať bezpilotné lietadlá a ktorú nemôžu opustiť.
Čo nemôže urobiť pilot na diaľku počas prevádzky UAS?
- Prevádzkovať UAS spôsobom, ktorý neohrozuje nezúčastnené osoby.
- Kontrolovať okolitý vzdušný priestor, či sa v ňom nenachádzajú ďalší používatelia vzdušného priestoru.
- Okamžite pristáť pri stretnutí s užívateľom vzdušného priestoru s posádkou.
- Letieť ďalej ako 120 m do výšky meranej od najbližšieho bodu zeme.
Doplňte správne nasledujúcu vetu: Predletový kontrolný zoznam...
- používajú piloti dronov na zabezpečenie bezpečnej a legálnej prevádzky UAS.
- možno použiť na informovanie nezúčastnených osôb, takže sa stanú „zapojenými“.
- môže polícia použiť na kontrolu, či pilot na diaľku dodržiava pravidlá.
- používajú iba profesionálni piloti na diaľku.
Ktoré tvrdenie je správne?
- Nariadenia EASA sú "soft law", t. j. nezáväzné.
- Nariadenia EASA, AMC a GM sú "hard law", t. j. záväzné vo svojej celistvosti.
- Nariadenia EASA a AMC a GM sú nezáväzné.
- Nariadenia EASA sú "hard law", t. j. záväzné vo svojej celistvosti, zatiaľ čo AMC a GM sú "soft law", t. j. nezáväzné.
Čo by ste mali robiť v prípade straty spojenia s vaším UAS?
- Mali by ste zavolať ľuďom v okolí, aby vám pomohli.
- Mali by ste počkať, vráti sa, keď sa vybijú batérie.
- Mali by ste sa pokúsiť priblížiť k UAS, aby ste obnovili spojenie.
- Mali by ste počkať, spojenie sa obnoví samo.
Je povolené zhadzovať čokoľvek z UAS počas letu v otvorenej kategórii?
- Nie, zhadzovanie nie je v otvorenej kategórii nikdy povolené.
- Áno, ak je výška pádu menšia ako 5 m.
- Áno, ak je hmotnosť zhadzovaného materiálu nižšia ako 120 g.
- Nie, ale výnimky sú všeobecne definované úradom.
Čo je to „kontrolný zoznam“ a na čo sa dá použiť pri prevádzke UAS?
- Štruktúrovaný zoznam požadovaných položiek, vecí, ktoré treba urobiť, alebo bodov, ktoré treba zvážiť. Dá sa použiť na predletové kontroly, núdzové postupy a údržbu.
- Štruktúrovaný zoznam miest, ktoré ste v minulosti skontrolovali kvôli prevádzke vášho UAS. Ak použijete tento kontrolný zoznam, nemusíte hodnotiť oblasť, keď tam budete chcieť nabudúce letieť so svojím UAS.
- Zoznam, kde si môžete zapísať dátumy kontrol (minulých a budúcich). To je možné použiť na akýkoľvek poistný prípad.
- Zoznam, ktorý sa musí použiť na preukázanie toho, že ste pravidelne vykonávali všetky potrebné kontroly vášho UAS. Používa sa na vaše poistenie a pri kontrole políciou.
Ktoré z nasledujúcich možností nie sú používateľmi vzdušného priestoru s posádkou?
- Diaľkovo riadené modely lietadiel.
- Klzáky a vetrone s posádkou.
- Paraglajdisti a parašutisti.
- Lety vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (HEMS).
Čo by ste mali robiť, ak počas prevádzky UAS cyklista zastaví tesne pod vaším UA?
- Mali by ste informovať cyklistu, že ho preletí UAS.
- Na odchod cyklistu by ste mali počkať (so) stacionárnym letom.
- Mali by ste stúpať čo najviac, aby ste dodržali bezpečnú vzdialenosť od bicykla.
- Svoje UAS by ste mali presunúť čo najskôr, aby ste sa vyhli situácii preletu.
Môžete niesť zodpovednosť v prípade nehody alebo incidentu?
- Len v prípade poškodenia lietadla.
- Nie, nenesiete zodpovednosť.
- Áno, ale iba ak ste porušili letecký predpis.
- Áno, vždy môžete niesť zodpovednosť.
Aká je maximálna výška, do ktorej môže UAS v otvorenej kategórii letieť?
- 120 m.
- 120 m, ale môže byť menšia, ak príslušný orgán nariadi nižšiu maximálnu výšku.
- 100 m.
- 150 m.
Ktorá z nasledujúcich možností môže pravdepodobne viesť k „abnormálnej situácii“ pri prevádzke vášho UA?
- Strata spojenia C2.
- Existencia vysokej trávy.
- Neočakávaný výskyt roja včiel.
- Osoba, ktorá vo vašej blízkosti venčí svojho psa.
Aký vplyv má alkohol na správanie pilota na diaľku?
- Zvýšený čas odozvy.
- Lepšia viditeľnosť UAS.
- Zlepšené situačné povedomie.
- Lepšie reagovanie počas prevádzky.
Ktoré tvrdenie o prevádzke nad zhromaždením ľudí je správne?
- Je to povolené s predchádzajúcim súhlasom osôb.
- Je to povolené pri lete minimálne 120 metrov nad úrovňou zeme.
- V otvorenej kategórii je zakázaný prelet nad zhromaždením ľudí.
- Je to povolené, keď sú osoby zapojené do prevádzky.
Čo sa považuje za autonómnu prevádzku?
- Prevádzka, počas ktorej funguje bezpilotné lietadlo bez toho, aby pilot na diaľku mohol zasiahnuť.
- Prevádzka, počas ktorej bezpilotné lietadlo ovláda manuálne pilot na diaľku.
- Prevádzka, počas ktorej bezpilotné lietadlo funguje v automatickom režime a pilot na diaľku je schopný zasiahnuť v prípade núdze.
- Prevádzka, počas ktorej bezpilotné lietadlo funguje v automatickom režime a pilot na diaľku môže kedykoľvek zasiahnuť.
Ako ďaleko môžete lietať s UAS?
- V maximálnej vzdialenosti 200 metrov od pozície pilota na diaľku.
- Vo vzdialenosti predpísanej v používateľskej príručke výrobcu, pribalenej k dronu.
- Vo vzdialenosti, kde jasne vidím UAS bez technickej pomoci a môžem sledovať vzdušný priestor.
- V maximálnej vzdialenosti 300 metrov od pozície pilota na diaľku.
Ktorý z nasledujúcich aspektov nesúvisí s bezpečnosťou letu počas predletovej kontroly?
- Vhodnosť prevádzkového priestoru (prekážky, ľudia v priestore).
- Hmotnosť bezpilotného lietadla.
- Úroveň nabitia batérie alebo batéria, ktorá sa nabíja (ak je k dispozícii).
- Vhodnosť poveternostných podmienok.
Ktoré z nasledujúcich tvrdení je pravdivé?
- Prítomnosť ostatných používateľov vzdušného priestoru je potrebné vizuálne pozorovať iba pri vzlete.
- Keď nastane nebezpečenstvo zrážky, bezpilotné lietadlo vždy manévruje doľava.
- Pilot na diaľku musí okamžite pristáť, keď sa blíži lietadlo s posádkou.
- Letectvo s posádkou má nižšiu prioritu ako bezpilotné letectvo.
Je nevyhnutné vybaviť si poistenie aj pri letoch mimo husto osídlenej oblasti v SR?
- Iba vtedy, ak UAV váži viac ako 250 gramov.
- Áno, prevádzkovateľ UAS musí mať pri každej prevádzke UAS platné poistenie zodpovednosti.
- Iba vtedy, ak UAV váži viac ako 20 kg.
- Nie, v tomto prípade to nie je vyžadované.
Dokáže pilot na diaľku presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom?
- Pilot na diaľku sotva dokáže presne určiť vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom.
- Každý pilot na diaľku môže presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom, pretože je to v ľudskej prirodzenosti.
- Skúsený pilot na diaľku dokáže presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom.
- Pilot na diaľku s dobrými zrakovými schopnosťami dokáže presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom.
Kde možno najpravdepodobnejšie očakávať zemepisné oblasti?
- V blízkosti letísk.
- V blízkosti pamiatok.
- Vo vidieckych oblastiach.
- Nad jazerami a riekami.
Aké údaje predpovede počasia môžu byť užitočné pre vašu prevádzku UAS (okrem iného)?
- Výstrahy pred poľadovicou a búrkou, úrovne ozónu a peľu.
- Teplota, vietor, vlhkosť, zrážky.
- Teplota a vlhkosť vzduchu.
- Letová viditeľnosť a atmosférický tlak.
Ktoré tvrdenie týkajúce sa hodnotenia prítomnosti nezúčastnených osôb je pravdivé?
- Pri hodnotení prítomnosti nezúčastnenej osoby sa nemusia brať do úvahy stromy a lístie.
- Osoba musí výslovne súhlasiť so zapojením do prevádzky UAS, aby bola považovaná za zúčastnenú osobu.
- Každá osoba prítomná na letisku modelárov je automaticky zúčastnenou osobou.
- Osoba, ktorá pozoruje prevádzku UAS, je automaticky zúčastnenou osobou.
Čo by mal v prípade choroby urobiť pilot na diaľku?
- Uistiť sa, že choroba neovplyvní bezpečnosť prevádzky.
- Vziať si potrebné lieky a letieť.
- Lietať bez problémov.
- V každom prípade zrušiť prevádzku.
Keď sa vyskytne „abnormálna situácia“ pri prevádzke vášho UAS, čo musíte vo všeobecnosti zvážiť?
- Všetky UAS sú odlišné, špecifiká by sa mali počas prevádzky kontrolovať s príslušným materiálom AMC.
- Všetky UAS sú odlišné, špecifiká by sa mali pred prevádzkou skontrolovať pomocou používateľskej príručky UAS.
- Pokiaľ ide o „abnormálnu situáciu“, postupy sú vždy rovnaké, bez ohľadu na to, aký UAS používate.
- Všetky UAS sú odlišné, špecifiká by sa mali pred prevádzkou skontrolovať pomocou príslušného materiálu AMC.
Aká je správna reakcia, ak sa váš UA dostane príliš blízko k inému lietadlu (nedostatočné separácie vo vzdušnom priestore)?
- Mali by ste znížiť výšku, vykonať uhýbacie manévre a začať pristátie, a ak je to vhodné, aktivovať RTH.
- Letíte čo najďalej od druhého zariadenia.
- Aktivujete padák a núdzovo pristanete.
- Vypnete ovládač, aby ste aktivovali failsafe.
Čo máte robiť s "opuchnutými" alebo poškodenými batériami?
- Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a zlikvidujte.
- Vyberte ich zo zariadenia a zlikvidujte.
- Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a predajte.
- Vyberte ich zo zariadenia, vybite a nechajte opraviť.
Ako správne reagovať v prípade neočakávaného preletu nezúčastnených osôb (ak nie je povolený)?
- Čo najviac skrátiť čas, počas ktorého UA tieto osoby preletí.
- Letieť s UA hore a dole, aby si nezúčastnená osoba všimla vaše UA a opustila oblasť.
- Zastaviť nad nezúčastnenou osobou a vykonať pokus o okamžité pristátie s UA.
- Zastaviť nad nezúčastnenou osobou a počkať, kým sa osoba stratí z dohľadu.
Aké sú najbežnejšie frekvencie dátového spojenia pre bezpilotné lietadlá?
- 25 GHz a 40 GHz
- 2,4 GHz a 5,8 GHz
- 15 GHz a 30 GHz
- 100 MHz a 150 MHz
Dron s hmotnosťou 3 kg lieta vo vzdialenosti 10 m od nezúčastnených osôb. Je takáto prevádzka legálna?
- Áno, patrí do triedy C2, ktorá má bezpečnú horizontálnu vzdialenosť 10 m.
- Nie, patrí do triedy C3 a musí dodržiavať bezpečnú horizontálnu vzdialenosť 150 m.
- Áno, patrí do triedy C1 a môže lietať nad nezúčastnenými osobami, pokiaľ to nie sú davy.
- Nie, tento UA patrí do triedy C2, a preto musí udržiavať vzdialenosť najmenej 30 m od nezúčastnených osôb, pokiaľ nepracuje v „režime nízkej rýchlosti“.
Aká sila pôsobiaca na lietadlo bráni jeho postupu?
- Ťah
- Odpor
- Tiaž
- Vztlak
Môže sa počas letu UAS v otvorenej kategórii prepravovať nebezpečný tovar?
- Áno, do limitu prevádzkovej kategórie.
- Áno, do 250 g.
- Nie, preprava nebezpečného tovaru v otvorenej kategórii je zakázaná.
- Nie, pokiaľ nemáte špeciálne povolenie.
Čo znamená situačné povedomie pilota na diaľku?
- Schopnosť pilota ovládať UAS mimo priameho vizuálneho kontaktu.
- Schopnosť pilota vnímať, chápať a konať podľa akéhokoľvek možného rizika v prevádzkovom prostredí.
- Schopnosť pilota pracovať s použitím FPV (First person view).
- Schopnosť pilota lietať s pomocou pozorovateľa bezpilotného lietadla.
Čo sú tajné číslice v registračnom čísle prevádzkovateľa UAS?
- Prvých 13 znakov oddelených spojovníkom, ktoré by prevádzkovateľ UAS nemal zverejňovať.
- Posledné tri znaky oddelené spojovníkom, ktoré je možné zverejňovať, ale neupevňujú sa zvonku na dron.
- Posledné tri znaky oddelené spojovníkom, ktoré by prevádzkovateľ UAS nemal s nikým zdieľať, vkladajú sa len do systému diaľkovej identifikácie, ak je to možné.
- Prvé tri znaky, ktoré by prevádzkovateľ UAS nemal s nikým zdieľať, vkladajú sa len do systému diaľkovej identifikácie, ak je to možné.
Ktorá z nasledujúcich možností nie je pravdivá?
- UA prepravujúce nebezpečný tovar a/alebo lietajúce nad zhromaždením ľudí patria do "osvedčenej" kategórie.
- UA s maximálnym charakteristickým rozmerom menším ako 3 m a lietanie nad zhromaždením ľudí môže patriť do "osobitnej" kategórie.
- UA v "otvorenej" kategórii nikdy nemôže preletieť nad zhromaždeniami ľudí.
- UA v "otvorenej" kategórii môže lietať nad zhromaždeniami ľudí, ak získa povolenie.
Ako/kde získate vhodné informácie o počasí na prípravu na let?
- Z aplikácie Weather-App na vašom smartfóne.
- Zo Slovenského hydrometeorologického ústavu.
- Z miestnych informácií GAFOR.
- Pozorovaním pred letom.
Môže mať niektorý z nasledujúcich faktorov vplyv na priamy vizuálny kontakt (VLOS) pilota na diaľku?
- Počasie
- Svetelnosť
- Ľudia okolo
- Veľkosť pozemnej stanice
- Vizuálne pomôcky na UA
- Veľkosť UA
- 1, 2, 3 a 6
- 1, 2, 5 a 6
- 1, 2, 4 a 5
- 2, 3, 5 a 6
Aká je hlavná funkcia velenia a riadenia?
- Aktivovanie svetiel a padáka.
- Vykonanie potrebných pohybov a vedenie UA.
- Fotografovanie a nahrávanie videí.
- Získavanie informácií o výške a polohe UA.
Čo z nasledujúceho musíte skontrolovať, aby ste mohli posúdiť oblasť prevádzky UAS?
- Výskyt vysokej trávy
- Stĺpy elektrického vedenia
- Výskyt chodníkov pre chodcov
- Výskyt pekných možností na fotku
- Výskyt stromov a kríkov
- 2 a 5
- 2 a 3
- 3 a 4
- 1 a 5
Ktorá z nasledujúcich podmienok vyžaduje registráciu prevádzkovateľa?
- Vek pilota je 16 rokov.
- UAS má MTOM 250 g alebo viac.
- UAS (nie hračka) je vybavený kamerou.
- Prevádzka vykonávajúca sa v mestskej oblasti.
- UAS má maximálnu vzletovú hmotnosť pod 250 g, ale má veľmi vysokú rýchlosť (viac ako 90 km/h).
- 1, 3 a 4
- 1, 3 a 5
- 2, 3 a 5
- 2, 3 a 4
Pred každým letom by si mal pilot na diaľku urobiť prehľad o hlavných prvkoch UAS. Akú funkciu má tento prehľad?
- Uistenie sa, že UAS je v dobrom stave a je bezpečné lietať.
- Uistenie sa, že príkazy a ovládanie fungujú správne a nedochádza k žiadnym interferenciám.
- Uistenie sa, že sú batérie úplne nabité.
- Uistenie sa, že je fotoaparát v dobrých podmienkach na fotografovanie.
Čo máte robiť s "opuchnutými" alebo poškodenými batériami?
- Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a predajte.
- Vyberte ich zo zariadenia, vybite a nechajte opraviť.
- Vyberte ich zo zariadenia a zlikvidujte.
- Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a zlikvidujte.
Môže sa GDPR vzťahovať na prevádzku UAS?
- Nie, medzi UAS a GDPR neexistuje žiadne prepojenie.
- Áno, ak UAS spracúva osobné údaje.
- Áno, vždy.
- Nie, netýka sa otvorenej kategórie.
Aká je definícia skratky VLOS?
- Vizuálne obmedzenie na mieste.
- Priamy virtuálny kontakt.
- Vizuálne obmedzenie zraku.
- Priamy vizuálny kontakt.
Ako je možné definovať zhromaždenie ľudí?
- Traja alebo viacerí ľudia vždy predstavujú zhromaždenie ľudí.
- Nákupná ulica obsahuje zhromaždenia ľudí bez ohľadu na dennú dobu.
- Skupiny ľudí, ktorí sa pohybujú spoločne počas dopravnej špičky.
- Zhromaždenie ľudí je vtedy, ak sa jednotlivé osoby v skupine nemôžu voľne pohybovať.
Ktorý údaj o maximálnej prevádzkovej výške vetroňa UAS je správny pre otvorenú kategóriu?
- Maximálna prevádzková výška vetroňov je 120 m bez ohľadu na hmotnosť.
- Pri lete nad terénom (svahové plachtenie) s vetroňom s hmotnosťou do 10 kg môžete zostať vo výške viac ako 120 m nad zemou za predpokladu, že ste pod 120 m nad bodom vzletu.
- Môžete letieť do výšky 120 m nad najbližším bodom na zemskom povrchu v blízkosti letísk.
- Maximálna prevádzková výška vetroňov je 120 m, s výnimkou miest na lietanie modelov, kde je vždy obmedzená na 300 m.
Aká je funkcia systému "Geofencing"?
- Definovať oblasť, cez ktorú nemôžu prelietavať bezpilotné lietadlá.
- Definovať oblasť, kde budú lietať bezpilotné lietadlá a ktorú nemôžu opustiť.
- Definovať oblasť, do ktorej sa iné bezpilotné lietadlá nemôžu dostať.
- Nepovoliť let v zakázanom priestore.
Čo musíte skontrolovať v blízkosti oblasti prevádzky UAS? Výskyt:
- pekných fotografických uhlov
- veterných elektrární
- hniezdiacich vtákov
- kríkov a vysokej trávy
Prevádzkujete UAS, ktorý je označený ako trieda C0 v podkategórii A1. Ktoré z nasledujúcich tvrdení je pravdivé?
- Môžete preletieť zhromaždenia ľudí a udržiavať minimálnu vzdialenosť od nezúčastnených osôb 50 m.
- Môžete preletieť nezúčastnené osoby, ale nikdy nesmiem preletieť zhromaždenia ľudí.
- Nesmiete prelietavať zhromaždenia ľudí a udržiavate minimálnu vzdialenosť od nezúčastnených osôb 50 m.
- UA vediete tak, aby nedochádzalo k preletovaniu zhromaždenia ľudí a môžete odôvodnene očakávať, že nedôjde k preletu žiadnej nezúčastnenej osoby.
Kto je zodpovedný za neporušenie obmedzení vzdušného priestoru počas letov FPV?
- Prevádzkovateľ UAS je zodpovedný za bezpečné vykonanie letu.
- Pozorovateľ UA je zodpovedný za to, že neporuší žiadne obmedzenia vzdušného priestoru, pretože jasne vidí UAS.
- Pilot je vždy zodpovedný za bezpečnosť letu a teda aj za to, že neporuší žiadne obmedzenia vzdušného priestoru.
- UAS má zavedené technické systémy na zabránenie narušeniu vzdušného priestoru; ako také je zodpovednosťou výrobcu.
Čo je potrebné zvážiť, keď uvidíte blížiacu sa búrku?
- Vás UAS môže byť zničený bleskom.
- Ak nezačne pršať, nie je potrebné nič robiť.
- Vaše diaľkové ovládanie môže prestať fungovať.
- Môžu sa vyskytnúť silné poryvy, ktoré presahujú špecifikácie vášho UAS.
V ktorých krajinách sa uplatňujú ustanovenia nariadenia 2019/947?
- Len v Luxembursku, Nemecku, Francúzsku a Belgicku.
- V členských štátoch EASA.
- Len v Luxembursku.
- V členských štátoch Európskej únie.
Kto z nasledujúcich je vyňatý zo zodpovednosti za škodu spôsobenú UAV tretím stranám?
- Vedúci služby vykonávanej prostredníctvom UAS
- Pilot na diaľku
- Prevádzkovateľ UAS
- Výrobca UAV
Prevádzkovateľ UAS v každom EÚ členskom štáte:
- je povinný požiadať letecký úrad štátu o povolenie.
- už nemusí nič kontrolovať.
- je povinný sa oboznámiť s obmedzeniami vzdušného priestoru, v ktorom plánuje lietať.
- V inom štáte ako na Slovensku nemôže slovenský prevádzkovateľ lietať s UAS.
Aké je platné vysvetlenie rozhodovacieho procesu OODA - Observe (pozorovať), Orient (orientovať sa), Decide (rozhodnúť sa), Act (vykonať)?
- Nezvyčajné situácie by sa mali neustále skúmať prostredníctvom pozorovania. Mali by sa identifikovať a vyvážiť možnosti riešenia. Na základe tejto rýchlej analýzy by mal pilot UAS prijať rozhodnutie a podľa toho konať.
- Objekty v blízkosti prevádzky by mali byť spozorované optickými prostriedkami. Mala by sa vypracovať stratégia, ako sa im vyhnúť. Na základe tejto stratégie by mal pilot UAS prijať rozhodnutie a podľa toho konať.
- UAS prinášajú na európsky trh množstvo nových výnimočných príležitostí. Každý prevádzkovateľ UAS by mal naplánovať podnikanie na základe týchto informácií, prijať rozhodnutie a podľa toho konať.
- Opomenutia sú nevyhnutné počas akejkoľvek prevádzky UAS. Názory odborníkov by sa potom mali zvážiť a vyvážiť. Na základe týchto informácií by mal pilot UAS vykonať rozhodnutie a podľa toho konať.
Ktorý z nasledujúcich faktorov súvisiacich s bezpečnosťou nie je dôvodom na odloženie letu UAS?
- Zistenie nízkej úrovne nabitia batérie počas predletovej kontroly.
- Oblakový strop, ktorý je vysoký 300 metrov.
- Vietor, ktorý fúka mimo špecifikácie UAS.
- Zhoršený signál GPS (ak je vo výbave).
Na čo je dobrý denník porúch a údržby?
- Na výpis všetkých nákladov.
- Na identifikáciu častí, ktoré by sa mali vymeniť.
- Kvôli informácii pre kupujúceho.
- Na štatistiku pracovného času a nákladov na údržbu.
Ktorá z nasledujúcich možností predstavuje bezpečnostné riziko?
- Prevádzka VLOS
- Rušenie rádiového signálu
- RPAS geo-fencing
- RPAS zabudovaný "failsafe" systém
Ako by sa mali batérie skladovať?
- Pri teplote vyššej ako 20 °C, v krabici.
- Na tmavom mieste, pri teplote 15°C – 25°C, na nehorľavom povrchu.
- Na tmavom mieste, pri teplote nižšej ako 10°C, na nehorľavom povrchu.
- Na tmavom mieste, pri teplote 15°C – 25°C, v krabici.
Prečo musíte kontrolovať chodníky pre chodcov v blízkosti prevádzkovej oblasti UAS?
- Aby nedošlo ku kolízii s lampami a nápisom na ceste.
- Aby sa použila cesta ako orientačný bod počas letu.
- Aby sa vyhlo preletom nad nezúčastnenými osobami.
- Aby ste sa vyhli cestám, ktoré sa objavia na fotografiách.
Oprávnene som niekoho odfotil a príde za mnou a žiada o vymazanie fotky, čo mám robiť?
- Je to môj obrázok a nemám povinnosť ho vymazať.
- Mám povinnosť vymazať obrázok len vtedy, ak to nariadi príslušný orgán.
- Mám povinnosť vymazať obrázok, ak neexistuje žiadna uplatniteľná výnimka.
- Obrázok musím vymazať iba vtedy, ak je na ňom vidieť viacero ľudí.
Ako si správne uložíte/zálohujete údaje o lete?
- Na bezpečne uloženú pamäťovú kartu.
- Na papieri v uzamykateľnej skrinke.
- V aplikácii dostupnej na vašom smartfóne.
- V denníku.
Ako sa môže pilot na diaľku naučiť ovládať UA vo všetkých fázach letu?
- Navštívi webovú stránku úradu.
- Zo sledovanie videí na internete.
- Pozrie si pilotné fórum UAS.
- Preštuduje si návod na použitie UA.
Ktorá odpoveď nie je pravdivá?
- Každý prevádzkovateľ UAS podáva príslušnému orgánu správy o udalostiach súvisiacich s bezpečnosťou.
- Prevádzkovatelia UAS sú povinní hlásiť len letecké nehody.
- Po prijatí informácií o udalostiach, EASA a príslušný orgán prijmú potrebné opatrenia na riešenie akýchkoľvek bezpečnostných problémov.
- Ak príslušný orgán alebo EASA prijme tieto opatrenia, okamžite to oznámi všetkým príslušným zainteresovaným stranám a organizáciám, ktoré musia tieto opatrenia splniť.
Čo musím skontrolovať v blízkosti oblasti prevádzky UAS? Výskyt:
- kríkov a vysokej trávy
- útesov
- pekných fotografických uhlov
- ciest a chodníkov pre chodcov
Ktoré letové údaje si máte uložiť?
- Použitý fotoaparát
- Použitá batéria
- Trasové body
- Letové pozície
- 2 a 3
- 1 a 3
- 2 a 4
- 3 a 4
Na Slovensku, je v blízkosti neriadeného letiska povinnosťou prevádzkovateľa UAS:
- získať povolenie od Ministerstva dopravy.
- Nemôže sa tu vôbec lietať.
- Pilot na diaľku nemusí let oznamovať.
- získať povolenie na let od prevádzkovateľa letiska.
V ktorej podkategórii "otvorenej" kategórie sú povolené „väčšie“ UAS označené štítkom triedy C3?
- Len A3
- A1, A2 a A3
- A2 a A3
- Len A1
Kto je zodpovedný za bezpečnosť letu pri využití pozorovateľa UA, pri lete s pomocou vizuálneho systému pripojeného ku kamere UA, ako je metóda FPV?
- Bezpečnosť letu závisí od hmotnosti UA.
- V každom prípade je pilot na diaľku stále zodpovedný za bezpečnosť letu.
- Zodpovednosť je rozdelená medzi pilota na diaľku a pozorovateľa UA.
- Pri prevádzke FPV je za bezpečnosť letu zodpovedný pozorovateľ UA.
Ktoré letové údaje si máte uložiť?
- Rýchlosti otáčania
- Čas štartu a pristátia
- Letové výšky
- Letové pozície
- 1 a 3
- 2 a 4
- 1 a 4
- 2 a 3
Ako sa dá zabrániť rušeniu?
- Aktiváciou optických senzorov RPAS.
- Vypnutím GNSS prijímača, keď je KP-index nízky.
- Letom na akejkoľvek dostupnej frekvencii.
- Používaním iba povolených frekvencií pre RPAS.
Ako sa mení rýchlosť vetra s rastúcou výškou? Vietor fúka:
- silnejšie
- slabšie
- zvislo
- chladnejšie
Strata spojenia medzi diaľkovým ovládačom a UAS zvyčajne súvisí s/so:
- nerovným zemským povrchom
- vzdialenosťou medzi UAS a diaľkovým ovládačom
- problémom s kompasom
- odrážajúcimi vodnými plochami
Prevádzkujete UAS, ktorý je označený ako trieda C1 v podkategórii A1. Ktoré z nasledujúcich tvrdení je pravdivé?
- Môžete preletieť zhromaždenia ľudí a udržiavať minimálnu vzdialenosť od nezúčastnených osôb najmenej 50 m.
- Vediete svoje UA tak, aby nedošlo k preletu žiadneho zhromaždenia ľudí a môžete odôvodnene očakávať, že nebude preletietavaná žiadna nezúčastnená osoba.
- Môžete preletieť zhromaždenia ľudí a nezúčastnené osoby.
- Môžete preletieť nezúčastnené osoby, ale nikdy nesmiete preletieť zhromaždenie ľudí.
Čo je to osobný údaj?
- Veľmi veľké súbory údajov, ktoré vytvárajú ľudia používajúci internet
- Akékoľvek informácie týkajúce sa identifikovanej alebo identifikovateľnej fyzickej osoby
- Akékoľvek právo alebo tovar, ktorý patrí ľudskej bytosti
- Akékoľvek informácie týkajúce sa obmedzení ľudskej výkonnosti
Môže požívanie alkoholu ovplyvniť pilota na diaľku z hľadiska bezpečnosti letu?
- Len pri lete v neriadenom vzdušnom priestore.
- Áno, ale iba ak je hladina alkoholu v krvi vyššia ako 0,5 promile.
- Áno, vždy.
- Nie, pitie alkoholu nemá vplyv na pilotov na diaľku.
Pred každým letom by si mal pilot na diaľku urobiť prehľad o hlavných prvkoch UAS. Akú funkciu má tento prehľad?
- Uistenie sa, že UAS je v dobrom stave a je bezpečné lietať.
- Uistenie sa, že je fotoaparát v dobrých podmienkach na fotografovanie.
- Uistenie sa, že príkazy a ovládanie fungujú správne a nedochádza k žiadnym interferenciám.
- Uistenie sa, že sú batérie úplne nabité.
Aký svetelný systém musí byť integrovaný v bezpilotných lietadlách kvôli nočnému lietaniu?
- Červené / zelené svetlo stroboskopu
- Žlté/červené svetlo stroboskopu
- Biele svetlo stroboskopu
- Zelené svetlo stroboskopu
Čím je vyššia vonkajšia teplota, tým...
- horšie budú letové výkony kvôli vyššej hustote vzduchu.
- horšie budú letové výkony kvôli nižšej hustote vzduchu.
- lepšie budú letové výkony vďaka nižšej hustote vzduchu.
- lepšie budú letové výkony vďaka vyššej hustote vzduchu.
Kedy je poistenie proti škode spôsobenej tretím stranám povinné?
- Iba vtedy, ak je pilot na diaľku maloletý.
- Iba vtedy, ak UAV váži viac ako 20 kg.
- Iba na komerčné účely.
- Ako registrovaný prevádzkovateľ UAS musíte mať pri každej prevádzke UAS platné poistenie.
Čo treba urobiť s batériami po lete?
- Nechať vybité batérie v zariadení.
- Nabiť batériu najviac na 50% kapacity.
- Nechať UA v prevádzke, až pokým sa batéria úplne nevybije.
- Nabíjať a skladovať batérie oddelene od zariadenia.
Aké sú požiadavky na registráciu v otvorenej kategórii?
- Registrácia prevádzkovateľov s UAS nad 250 g alebo bezpilotných lietadiel < 250 g so záznamovým zariadením, ako je kamera alebo mikrofón.
- Registrácia všetkých UAS.
- Registrácia prevádzkovateľov využívajúcich UAS na komerčné účely.
- Registrácia UAS nad 150 g.
Čo musíte skontrolovať v blízkosti oblasti prevádzky UAS? Výskyt:
- stĺpov elektrického vedenia a veterné elektrárne
- útesov
- kríkov a vysokej trávy
- pekných fotografických uhlov
Čo je potrebné zvážiť v súvislosti s časom letu?
- Plánovaný čas letu možno predpokladať optimisticky.
- Plánovaný čas letu musí byť nižší ako maximálny, aby zostali rezervy.
- Nesmiete pristáť so svojím UAS pred uplynutím plánovaného času letu.
- Plánovaný čas letu sa môže rovnať maximu.
Do 1 min môžete zohnať Správne odpovede a kompletný zoznam otázok testu www.dronskuska.sk/spravne-odpovede-a-testove-otazky-k-online-testu-pilota-dronov-na-slovensku