Správne odpovede a otázky k online skúške a testu dronov A1/A3 na Slovensku

Vzorový súbor odpovedí si môžete stiahnuť tu: Vzorový súbor pre testové otázky aj s vysvetlením odpovede

Správne odpovede a kompletný zoznam otázok testu môžete zohnať https://www.dronskuska.sk/spravne-odpovede-a-testove-otazky-k-online-testu-pilota-dronov-na-slovensku/

 

Čo je to predpoveď počasia?
  • Predpoveď budúceho počasia pre konkrétny čas a lokalitu.
  • Predpoveď hlavných budúcich komponentov počasia pre letiská.
  • Súhrn najdôležitejších zložiek počasia za posledné hodiny.
  • Súhrn najdôležitejších zložiek počasia za posledné dni.
Kde nájdete európske právne texty súvisiace s nariadením 2019/947?
  • Na akejkoľvek webovej stránke výrobcu UAS.
  • Na akejkoľvek webovej stránke miestnej asociácie pilotov dronov.
  • Na webovej stránke Európskeho súdneho dvora (www.curia.europa.eu).
  • Na webovej stránke Úradného vestníka Európskej únie (www.eur-lex.europa.eu).
Čo máte urobiť po vyhodnotení oblasti, ešte pred začatím prevádzky UAS?
  • Zdokumentovať postup spustenia pomocou fotoaparátu smartfónu.
  • Kalibrovať GPS a vložiť nové batérie do diaľkového ovládača.
  • Kalibrovať kompas svojho UA a upraviť výšku RTH.
  • Poznačiť si polohu GPS štartovacieho bodu a označiť ho palicami alebo kameňmi.
Čo nemusí pilot na diaľku kontrolovať počas predletovej kontroly?
  • Bezpečnú montáž vrtúľ.
  • Letové plány pre pilotované letectvo v okolitej oblasti.
  • Správne umiestnenie ťažiska súkromne postavených lietadiel s pevnými krídlami.
  • Okolitý vzdušný priestor a ostatných používateľov vzdušného priestoru.
Čisto z pohľadu ľudského faktora, aký je kľúčový kontrolný zoznam na kontrolu schopností pilota na diaľku vykonať bezpečný let?
  • ILMESL (Inzulín, Lieky, Múdrosť, Emócie, Šosovky, Lézie)
  • IMOGOO (Inzulín, Metabolizmus, Oftalmológia, Glykémia, Ortopédia, Ochorenie)
  • CMOV (Choroba, Metabolizmus, Oftalmológia, Vedomosti)
  • CLAUSE (Choroba, Lieky, Alkohol, Únava, Stres, Emócie)
Ako by ste mali narábať s vašim celým reťazcom registračného čísla prevádzkovateľa UAS spolu s tajnými číslicami?
  • Mali by ste ho zdieľať so svojimi priateľmi.
  • Malo by byť zverejnené na sociálnych sieťach.
  • Malo by byť použité ako používateľské meno na fóre.
  • Malo by byť uchovávané v čo najväčšom súkromí.
Za každých okolností je vždy potrebné dávať pozor, či sa v prevádzkovom priestore nenachádzajú iné lietadlá:
  • Pretože môžu byť v okolí výsadkové činnosti.
  • Pretože záchranné vrtuľníky, môžu vzlietať a pristávať kdekoľvek je to možné.
  • Pretože môžu v okolí lietať VFR lety.
  • Pretože môžu v okolí lietať IFR lety.
Aká je maximálna povolená výška letu UAS od najbližšieho bodu na zemskom povrchu (okrem schváleného miesta na lietanie modelov)?
  • 150 m
  • 120 m
  • 100 m
  • 50 m
Aký faktor nemá vplyv na schopnosti pilota na diaľku?
  • Stres
  • Oblečenie
  • Alkohol
  • Únava
Aká je bezpečná vzdialenosť od nezúčastnených osôb pri prevádzke UAS v podkategórii prevádzky A2 s UAS triedy C2?
  • Minimálne 30 m, zníženie s aktívnym režimom nízkej rýchlosti na minimálne 5 m.
  • Vzdialenosť najmenej 50 m vertikálne.
  • Vzdialenosť najmenej 100 m horizontálne.
  • Bezpečná vzdialenosť závisí od hmotnosti UAS.
Všetky nasledujúce pohyby sú pohyby vykonávané lietadlom okrem:
  • pozdĺžneho sklonu
  • rotácie
  • zatáčania
  • priečneho náklonu
Čo sa nepovažuje za nebezpečný tovar?
  • Mechanické nástroje
  • Plyny
  • Horľavé kvapaliny alebo tuhé látky
  • Žieravé látky
Čo je GDPR?
  • Všeobecné nariadenie o bezpečnosti dronov
  • Nariadenie o postupe pri preprave nebezpečného tovaru
  • Príručka ochrany údajov pre pilota na diaľku
  • Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov
Ktorá odpoveď je správna?
  • Na let s UAS nepotrebujete žiadne poistenie.
  • Mali by ste si overiť, za akých podmienok sa vaše poistenie zodpovednosti vzťahuje na lety UAS.
  • Na všetky vaše aktivity sa automaticky vzťahuje vaše poistenie zodpovednosti za škodu.
  • Na lietanie s vaším UAS je povinné mať špecifické poistenie.
Kde môžete získať informácie o obmedzeniach výkonu vášho UA?
  • Všeobecne platné obmedzenia výkonu UAS nájdete na googli.
  • Musíte to zistiť tak, že ich otestujete sami.
  • V používateľskej príručke vášho UAS.
  • Všeobecné použiteľné obmedzenia výkonnosti UAS možno nájsť v materiáli AMC.
Prečo by ste mali kontrolovať a udržiavať váš UAS po každom lete?
  • Kvôli zachovaniu poistenia.
  • Aby sa ušetril čas na ďalší let.
  • Aby sa minimalizovali náklady na opravy.
  • Kvôli bezpečnej prevádzke UAS.
Ktorá z nasledujúcich možností nie je pravdivá?
  • Pilot na diaľku v otvorenej kategórii môže lietať mimo priameho vizuálneho kontaktu, ak UA váži menej ako 250 g.
  • Pilot na diaľku v otvorenej kategórii by mal vždy lietať v rámci priameho vizuálneho kontaktu, s výnimkou prípadov, keď letí v režime „follow-me“ alebo, keď využíva pozorovateľa, ktorý musí udržiavať UA v priamom vizuálnom kontakte.
  • Pilot na diaľku v otvorenej kategórii by mal mať licenciu a minimálny vek 16 rokov alebo 12 rokov, ak je pod dohľadom licencovaného pilota na diaľku staršieho ako 16 rokov.
  • Pilot na diaľku v otvorenej kategórii by mal mať osvedčenie o spôsobilosti pilota na diaľku v závislosti od podkategórie prevádzky.
Aký druh informácií o počasí musíte brať do úvahy?
  • Pravdepodobnosť krupobitia.
  • Rýchlosť vetra pri zemi.
  • Predpoveď teploty.
  • Hustotu vzduchu v blízkosti povrchu.
Je povolené lietať v rámci zemepisných oblastí UAS?
  • Nie, všetky lety, ktoré sa majú vykonať v týchto oblastiach vyžadujú povolenie od príslušného orgánu.
  • Áno, pokiaľ je hmotnosť UAS menšia ako 2 kg a sú dobré poveternostné podmienky.
  • Lety sú povolené v súlade s podmienkami a/alebo obmedzeniami oblastí, ktoré členský štát určil.
  • Áno, pokiaľ je výška letu obmedzená na 50 m a sú dobré poveternostné podmienky.
Ako môžete definovať „abnormálnu situáciu“, týkajúcu sa prevádzky UAS?
  • Situácia je definovaná ako „abnormálna“ len vtedy, keď je uvedená ako „abnormálna“ v materiáli AMC alebo v používateľskej príručke.
  • Iba situácie, v ktorých je pád UA nevyhnutný z dôvodu úplnej straty kontroly.
  • Situácia, v ktorej je letová manévrovateľnosť UAS znížená v dôsledku jednej alebo viacerých nepredvídaných okolností.
  • Iba situácie, v ktorých sú v každom prípade ohrozené nezúčastnené osoby. A keď je nehoda nevyhnutná.
Koľko satelitov je potrebných na získanie polohy x, y, z?
  • Jeden alebo dva stačia.
  • Počet satelitov je nepodstatný.
  • Minimálne 3.
  • Minimálne 4.
Ktorý „postup pri abnormálnej situácii“ možno použiť aj v prípade straty kontroly, aby sa zabránilo odletu?
  • Postup, ktorý sa používa pri poruche motora.
  • Postup, ktorý sa používa pri strate spojenia C2.
  • Postup, ktorý sa používa pri požiari batérie.
  • Postup, ktorý sa používa pri strate GPS.
Ktoré letové údaje si máte uložiť?
  1. Dátum letu
  2. Miesto štartu a pristátia
  3. Napájanie z batérie
  4. Letové polohy
  • 1 a 3
  • 1 a 2
  • 1 a 4
  • 2 a 4
Aký postup je potrebné urobiť pred začatím letu vzhľadom na situačné povedomie?
  • Skontrolujte, či sú batérie plne nabité a či rám UA nie je poškodený.
  • Skontrolujte prevádzkovú oblasť, aby ste zistili prítomnosť prekážky alebo nezúčastnenej osoby.
  • Skontrolujte, či má pilot na diaľku potrebné osvedčenia na lietanie.
  • Skontrolujte správnu činnosť pohonného systému bezpilotného lietadla.
Ako môže pilot na diaľku poznať údržbu potrebnú pre UA?
  • Pozrie si pilotné fórum UAS.
  • Pozrie si webovú stránku príslušného orgánu.
  • Pozrie si pokyny na údržbu UAS.
  • UAS nepotrebuje údržbu.
Môžu byť ovplyvnené schopnosti pilota na diaľku pri lietaní v noci?
  • Schopnosti sa zvyšujú, pretože v noci je pilot na diaľku ostražitý na akúkoľvek udalosť v prevádzkovej oblasti.
  • Schopnosti pilota na diaľku sa v noci znižujú, pretože ľudské vnímanie je v dôsledku nízkej viditeľnosti nižšie.
  • Schopnosti pilota na diaľku sa znižujú len v prípade potreby spánku, zvyšuje sa únava a stres.
  • Schopnosti pilota na diaľku nie sú ovplyvnené lietaním v noci.
Prečo je obzvlášť dôležité neustále pozorovať vzdušný priestor počas prevádzky UAS?
  • Pretože lietadlá s posádkou vo všeobecnosti nedokážu zistiť prítomnosť UAS, aby sa mu vyhli.
  • Kvôli vtákom, ktoré by mohli letieť veľmi blízko a naraziť do UAS.
  • Pretože je dôležité zistiť zvýšenú aktivitu na najbližšom letisku.
  • Pretože počasie sa môže počas prevádzky pomerne rýchlo meniť.
Prečo nariadenie obmedzuje výšku letu v otvorenej kategórii?
  • UAS by mohlo zasahovať do všeobecnej letovej prevádzky nad hraničnou výškou.
  • Existujúce vetry nad hraničnou výškou sú príliš silné na to, aby ich zvládli používatelia otvorenej kategórie.
  • Šírenie rádiových vĺn je obmedzené nedostatkom vzduchu nad hraničnou výškou.
  • Oblačnosť sa začína tvoriť nad hraničnou výškou, čo zhoršuje vizuálny kontakt s UAS.
Ktoré komponenty by sa mali skontrolovať, či nie sú poškodené a opotrebované, po každom lete?
  • Kamera a jej držiak
  • Transpondér a kamera
  • Vrtule a batérie
  • Identifikačné označenie a lakovanie
Ktorá z nasledujúcich druhov prevádzky by sa dala definovať ako neopatrná alebo neuvážená?
  • Prevádzka v blízkosti oblasti zásahov v núdzových situáciách.
  • Prevádzka v blízkosti zemepisných oblastí UAS.
  • Prevádzka v mestskom a obývanom prostredí.
  • Prevádzka v oblačnom počasí.
Otvorená kategória prevádzky vyžaduje:
  • povolenie od príslušného orgánu.
  • posúdenie bezpečnostného rizika alebo prevádzkové vyhlásenie, ktoré sa má predložiť príslušnému orgánu.
  • registráciu prevádzkovateľa, dodržiavanie prevádzkových obmedzení kategórie, a prípadne doklad o spôsobilosti pilota na diaľku.
  • osvedčenie UA a licenciu pilota na diaľku.
Ktorá z nasledujúcich nie je „abnormálna situácia“?
  • Preletovanie nezúčastnených osôb
  • Odlet UA
  • Strata motora
  • Strata GPS
Čo by ste mali zvážiť, ak plánujete používať svoj UA počas dažďa?
  • Vlhkosť môže poškodiť elektroniku.
  • Vlhkosť môže spôsobiť zahmlievanie šošovky kamery.
  • Z dôvodu obmedzenej viditeľnosti môže byť rádiové spojenie narušené.
  • Zariadenie musíte naimpregnovať.
Je povolený prelet nad nezúčastnenými osobami?
  • Nie, prelet nad nezúčastnenými osobami je vždy zakázaný.
  • Áno, v A1 s UAS triedy C0 a UAS pod 250 g pri prevádzke s rýchlosťou nižšou ako 19 m/s.
  • Áno, ale len pri prevádzke v podkategórii A1 a A2.
  • Nie, len pri prevádzke v osobitnej kategórii.
Akú údržbu musíte vykonať po každom lete?
  • Kontrolu senzorov, čistenie a vloženie novej pamäťovej karty.
  • Kalibráciu kompasu a vybratie pamäťovej karty.
  • Kontrolu poškodenia, čistenie a vybratie batérií.
  • Čistenie a vloženie novej pamäťovej karty.
Aký typ poistenia je povinný pre lietanie s UAV?
  • Zodpovednosť voči škode spôsobenej pilotovi na diaľku a prevádzkovanému dronu.
  • Zodpovednosť voči druhej strane.
  • Plná zodpovednosť.
  • Zodpovednosť voči tretej strane.
Aká je funkcia systému "Geo-caging"?
  • Definovať oblasť, cez ktorú nemôžu preletieť bezpilotné lietadlá.
  • Nepovoliť let v zakázanom priestore.
  • Definovať oblasť, do ktorej sa iné bezpilotné lietadlá nemôžu dostať.
  • Definovať oblasť, kde budú lietať bezpilotné lietadlá a ktorú nemôžu opustiť.
Čo nemôže urobiť pilot na diaľku počas prevádzky UAS?
  • Prevádzkovať UAS spôsobom, ktorý neohrozuje nezúčastnené osoby.
  • Kontrolovať okolitý vzdušný priestor, či sa v ňom nenachádzajú ďalší používatelia vzdušného priestoru.
  • Okamžite pristáť pri stretnutí s užívateľom vzdušného priestoru s posádkou.
  • Letieť ďalej ako 120 m do výšky meranej od najbližšieho bodu zeme.
Doplňte správne nasledujúcu vetu: Predletový kontrolný zoznam...
  • používajú piloti dronov na zabezpečenie bezpečnej a legálnej prevádzky UAS.
  • možno použiť na informovanie nezúčastnených osôb, takže sa stanú „zapojenými“.
  • môže polícia použiť na kontrolu, či pilot na diaľku dodržiava pravidlá.
  • používajú iba profesionálni piloti na diaľku.
Ktoré tvrdenie je správne?
  • Nariadenia EASA sú "soft law", t. j. nezáväzné.
  • Nariadenia EASA, AMC a GM sú "hard law", t. j. záväzné vo svojej celistvosti.
  • Nariadenia EASA a AMC a GM sú nezáväzné.
  • Nariadenia EASA sú "hard law", t. j. záväzné vo svojej celistvosti, zatiaľ čo AMC a GM sú "soft law", t. j. nezáväzné.
Čo by ste mali robiť v prípade straty spojenia s vaším UAS?
  • Mali by ste zavolať ľuďom v okolí, aby vám pomohli.
  • Mali by ste počkať, vráti sa, keď sa vybijú batérie.
  • Mali by ste sa pokúsiť priblížiť k UAS, aby ste obnovili spojenie.
  • Mali by ste počkať, spojenie sa obnoví samo.
Je povolené zhadzovať čokoľvek z UAS počas letu v otvorenej kategórii?
  • Nie, zhadzovanie nie je v otvorenej kategórii nikdy povolené.
  • Áno, ak je výška pádu menšia ako 5 m.
  • Áno, ak je hmotnosť zhadzovaného materiálu nižšia ako 120 g.
  • Nie, ale výnimky sú všeobecne definované úradom.
Čo je to „kontrolný zoznam“ a na čo sa dá použiť pri prevádzke UAS?
  • Štruktúrovaný zoznam požadovaných položiek, vecí, ktoré treba urobiť, alebo bodov, ktoré treba zvážiť. Dá sa použiť na predletové kontroly, núdzové postupy a údržbu.
  • Štruktúrovaný zoznam miest, ktoré ste v minulosti skontrolovali kvôli prevádzke vášho UAS. Ak použijete tento kontrolný zoznam, nemusíte hodnotiť oblasť, keď tam budete chcieť nabudúce letieť so svojím UAS.
  • Zoznam, kde si môžete zapísať dátumy kontrol (minulých a budúcich). To je možné použiť na akýkoľvek poistný prípad.
  • Zoznam, ktorý sa musí použiť na preukázanie toho, že ste pravidelne vykonávali všetky potrebné kontroly vášho UAS. Používa sa na vaše poistenie a pri kontrole políciou.
Ktoré z nasledujúcich možností nie sú používateľmi vzdušného priestoru s posádkou?
  • Diaľkovo riadené modely lietadiel.
  • Klzáky a vetrone s posádkou.
  • Paraglajdisti a parašutisti.
  • Lety vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (HEMS).
Čo by ste mali robiť, ak počas prevádzky UAS cyklista zastaví tesne pod vaším UA?
  • Mali by ste informovať cyklistu, že ho preletí UAS.
  • Na odchod cyklistu by ste mali počkať (so) stacionárnym letom.
  • Mali by ste stúpať čo najviac, aby ste dodržali bezpečnú vzdialenosť od bicykla.
  • Svoje UAS by ste mali presunúť čo najskôr, aby ste sa vyhli situácii preletu.
Môžete niesť zodpovednosť v prípade nehody alebo incidentu?
  • Len v prípade poškodenia lietadla.
  • Nie, nenesiete zodpovednosť.
  • Áno, ale iba ak ste porušili letecký predpis.
  • Áno, vždy môžete niesť zodpovednosť.
Aká je maximálna výška, do ktorej môže UAS v otvorenej kategórii letieť?
  • 120 m.
  • 120 m, ale môže byť menšia, ak príslušný orgán nariadi nižšiu maximálnu výšku.
  • 100 m.
  • 150 m.
Ktorá z nasledujúcich možností môže pravdepodobne viesť k „abnormálnej situácii“ pri prevádzke vášho UA?
  • Strata spojenia C2.
  • Existencia vysokej trávy.
  • Neočakávaný výskyt roja včiel.
  • Osoba, ktorá vo vašej blízkosti venčí svojho psa.
Aký vplyv má alkohol na správanie pilota na diaľku?
  • Zvýšený čas odozvy.
  • Lepšia viditeľnosť UAS.
  • Zlepšené situačné povedomie.
  • Lepšie reagovanie počas prevádzky.
Ktoré tvrdenie o prevádzke nad zhromaždením ľudí je správne?
  • Je to povolené s predchádzajúcim súhlasom osôb.
  • Je to povolené pri lete minimálne 120 metrov nad úrovňou zeme.
  • V otvorenej kategórii je zakázaný prelet nad zhromaždením ľudí.
  • Je to povolené, keď sú osoby zapojené do prevádzky.
Čo sa považuje za autonómnu prevádzku?
  • Prevádzka, počas ktorej funguje bezpilotné lietadlo bez toho, aby pilot na diaľku mohol zasiahnuť.
  • Prevádzka, počas ktorej bezpilotné lietadlo ovláda manuálne pilot na diaľku.
  • Prevádzka, počas ktorej bezpilotné lietadlo funguje v automatickom režime a pilot na diaľku je schopný zasiahnuť v prípade núdze.
  • Prevádzka, počas ktorej bezpilotné lietadlo funguje v automatickom režime a pilot na diaľku môže kedykoľvek zasiahnuť.
Ako ďaleko môžete lietať s UAS?
  • V maximálnej vzdialenosti 200 metrov od pozície pilota na diaľku.
  • Vo vzdialenosti predpísanej v používateľskej príručke výrobcu, pribalenej k dronu.
  • Vo vzdialenosti, kde jasne vidím UAS bez technickej pomoci a môžem sledovať vzdušný priestor.
  • V maximálnej vzdialenosti 300 metrov od pozície pilota na diaľku.
Ktorý z nasledujúcich aspektov nesúvisí s bezpečnosťou letu počas predletovej kontroly?
  • Vhodnosť prevádzkového priestoru (prekážky, ľudia v priestore).
  • Hmotnosť bezpilotného lietadla.
  • Úroveň nabitia batérie alebo batéria, ktorá sa nabíja (ak je k dispozícii).
  • Vhodnosť poveternostných podmienok.
Ktoré z nasledujúcich tvrdení je pravdivé?
  • Prítomnosť ostatných používateľov vzdušného priestoru je potrebné vizuálne pozorovať iba pri vzlete.
  • Keď nastane nebezpečenstvo zrážky, bezpilotné lietadlo vždy manévruje doľava.
  • Pilot na diaľku musí okamžite pristáť, keď sa blíži lietadlo s posádkou.
  • Letectvo s posádkou má nižšiu prioritu ako bezpilotné letectvo.
Je nevyhnutné vybaviť si poistenie aj pri letoch mimo husto osídlenej oblasti v SR?
  • Iba vtedy, ak UAV váži viac ako 250 gramov.
  • Áno, prevádzkovateľ UAS musí mať pri každej prevádzke UAS platné poistenie zodpovednosti.
  • Iba vtedy, ak UAV váži viac ako 20 kg.
  • Nie, v tomto prípade to nie je vyžadované.
Dokáže pilot na diaľku presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom?
  • Pilot na diaľku sotva dokáže presne určiť vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom.
  • Každý pilot na diaľku môže presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom, pretože je to v ľudskej prirodzenosti.
  • Skúsený pilot na diaľku dokáže presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom.
  • Pilot na diaľku s dobrými zrakovými schopnosťami dokáže presne definovať vzdialenosť medzi prekážkami a bezpilotným lietadlom.
Kde možno najpravdepodobnejšie očakávať zemepisné oblasti?
  • V blízkosti letísk.
  • V blízkosti pamiatok.
  • Vo vidieckych oblastiach.
  • Nad jazerami a riekami.
Aké údaje predpovede počasia môžu byť užitočné pre vašu prevádzku UAS (okrem iného)?
  • Výstrahy pred poľadovicou a búrkou, úrovne ozónu a peľu.
  • Teplota, vietor, vlhkosť, zrážky.
  • Teplota a vlhkosť vzduchu.
  • Letová viditeľnosť a atmosférický tlak.
Ktoré tvrdenie týkajúce sa hodnotenia prítomnosti nezúčastnených osôb je pravdivé?
  • Pri hodnotení prítomnosti nezúčastnenej osoby sa nemusia brať do úvahy stromy a lístie.
  • Osoba musí výslovne súhlasiť so zapojením do prevádzky UAS, aby bola považovaná za zúčastnenú osobu.
  • Každá osoba prítomná na letisku modelárov je automaticky zúčastnenou osobou.
  • Osoba, ktorá pozoruje prevádzku UAS, je automaticky zúčastnenou osobou.
Čo by mal v prípade choroby urobiť pilot na diaľku?
  • Uistiť sa, že choroba neovplyvní bezpečnosť prevádzky.
  • Vziať si potrebné lieky a letieť.
  • Lietať bez problémov.
  • V každom prípade zrušiť prevádzku.
Keď sa vyskytne „abnormálna situácia“ pri prevádzke vášho UAS, čo musíte vo všeobecnosti zvážiť?
  • Všetky UAS sú odlišné, špecifiká by sa mali počas prevádzky kontrolovať s príslušným materiálom AMC.
  • Všetky UAS sú odlišné, špecifiká by sa mali pred prevádzkou skontrolovať pomocou používateľskej príručky UAS.
  • Pokiaľ ide o „abnormálnu situáciu“, postupy sú vždy rovnaké, bez ohľadu na to, aký UAS používate.
  • Všetky UAS sú odlišné, špecifiká by sa mali pred prevádzkou skontrolovať pomocou príslušného materiálu AMC.
Aká je správna reakcia, ak sa váš UA dostane príliš blízko k inému lietadlu (nedostatočné separácie vo vzdušnom priestore)?
  • Mali by ste znížiť výšku, vykonať uhýbacie manévre a začať pristátie, a ak je to vhodné, aktivovať RTH.
  • Letíte čo najďalej od druhého zariadenia.
  • Aktivujete padák a núdzovo pristanete.
  • Vypnete ovládač, aby ste aktivovali failsafe.
Čo máte robiť s "opuchnutými" alebo poškodenými batériami?
  • Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a zlikvidujte.
  • Vyberte ich zo zariadenia a zlikvidujte.
  • Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a predajte.
  • Vyberte ich zo zariadenia, vybite a nechajte opraviť.
Ako správne reagovať v prípade neočakávaného preletu nezúčastnených osôb (ak nie je povolený)?
  • Čo najviac skrátiť čas, počas ktorého UA tieto osoby preletí.
  • Letieť s UA hore a dole, aby si nezúčastnená osoba všimla vaše UA a opustila oblasť.
  • Zastaviť nad nezúčastnenou osobou a vykonať pokus o okamžité pristátie s UA.
  • Zastaviť nad nezúčastnenou osobou a počkať, kým sa osoba stratí z dohľadu.
Aké sú najbežnejšie frekvencie dátového spojenia pre bezpilotné lietadlá?
  • 25 GHz a 40 GHz
  • 2,4 GHz a 5,8 GHz
  • 15 GHz a 30 GHz
  • 100 MHz a 150 MHz
Dron s hmotnosťou 3 kg lieta vo vzdialenosti 10 m od nezúčastnených osôb. Je takáto prevádzka legálna?
  • Áno, patrí do triedy C2, ktorá má bezpečnú horizontálnu vzdialenosť 10 m.
  • Nie, patrí do triedy C3 a musí dodržiavať bezpečnú horizontálnu vzdialenosť 150 m.
  • Áno, patrí do triedy C1 a môže lietať nad nezúčastnenými osobami, pokiaľ to nie sú davy.
  • Nie, tento UA patrí do triedy C2, a preto musí udržiavať vzdialenosť najmenej 30 m od nezúčastnených osôb, pokiaľ nepracuje v „režime nízkej rýchlosti“.
Aká sila pôsobiaca na lietadlo bráni jeho postupu?
  • Ťah
  • Odpor
  • Tiaž
  • Vztlak
Môže sa počas letu UAS v otvorenej kategórii prepravovať nebezpečný tovar?
  • Áno, do limitu prevádzkovej kategórie.
  • Áno, do 250 g.
  • Nie, preprava nebezpečného tovaru v otvorenej kategórii je zakázaná.
  • Nie, pokiaľ nemáte špeciálne povolenie.
Čo znamená situačné povedomie pilota na diaľku?
  • Schopnosť pilota ovládať UAS mimo priameho vizuálneho kontaktu.
  • Schopnosť pilota vnímať, chápať a konať podľa akéhokoľvek možného rizika v prevádzkovom prostredí.
  • Schopnosť pilota pracovať s použitím FPV (First person view).
  • Schopnosť pilota lietať s pomocou pozorovateľa bezpilotného lietadla.
Čo sú tajné číslice v registračnom čísle prevádzkovateľa UAS?
  • Prvých 13 znakov oddelených spojovníkom, ktoré by prevádzkovateľ UAS nemal zverejňovať.
  • Posledné tri znaky oddelené spojovníkom, ktoré je možné zverejňovať, ale neupevňujú sa zvonku na dron.
  • Posledné tri znaky oddelené spojovníkom, ktoré by prevádzkovateľ UAS nemal s nikým zdieľať, vkladajú sa len do systému diaľkovej identifikácie, ak je to možné.
  • Prvé tri znaky, ktoré by prevádzkovateľ UAS nemal s nikým zdieľať, vkladajú sa len do systému diaľkovej identifikácie, ak je to možné.
Ktorá z nasledujúcich možností nie je pravdivá?
  • UA prepravujúce nebezpečný tovar a/alebo lietajúce nad zhromaždením ľudí patria do "osvedčenej" kategórie.
  • UA s maximálnym charakteristickým rozmerom menším ako 3 m a lietanie nad zhromaždením ľudí môže patriť do "osobitnej" kategórie.
  • UA v "otvorenej" kategórii nikdy nemôže preletieť nad zhromaždeniami ľudí.
  • UA v "otvorenej" kategórii môže lietať nad zhromaždeniami ľudí, ak získa povolenie.
Ako/kde získate vhodné informácie o počasí na prípravu na let?
  • Z aplikácie Weather-App na vašom smartfóne.
  • Zo Slovenského hydrometeorologického ústavu.
  • Z miestnych informácií GAFOR.
  • Pozorovaním pred letom.
Môže mať niektorý z nasledujúcich faktorov vplyv na priamy vizuálny kontakt (VLOS) pilota na diaľku?
  1. Počasie
  2. Svetelnosť
  3. Ľudia okolo
  4. Veľkosť pozemnej stanice
  5. Vizuálne pomôcky na UA
  6. Veľkosť UA
  • 1, 2, 3 a 6
  • 1, 2, 5 a 6
  • 1, 2, 4 a 5
  • 2, 3, 5 a 6
Aká je hlavná funkcia velenia a riadenia?
  • Aktivovanie svetiel a padáka.
  • Vykonanie potrebných pohybov a vedenie UA.
  • Fotografovanie a nahrávanie videí.
  • Získavanie informácií o výške a polohe UA.
Čo z nasledujúceho musíte skontrolovať, aby ste mohli posúdiť oblasť prevádzky UAS?
  1. Výskyt vysokej trávy
  2. Stĺpy elektrického vedenia
  3. Výskyt chodníkov pre chodcov
  4. Výskyt pekných možností na fotku
  5. Výskyt stromov a kríkov
  • 2 a 5
  • 2 a 3
  • 3 a 4
  • 1 a 5
Ktorá z nasledujúcich podmienok vyžaduje registráciu prevádzkovateľa?
  1. Vek pilota je 16 rokov.
  2. UAS má MTOM 250 g alebo viac.
  3. UAS (nie hračka) je vybavený kamerou.
  4. Prevádzka vykonávajúca sa v mestskej oblasti.
  5. UAS má maximálnu vzletovú hmotnosť pod 250 g, ale má veľmi vysokú rýchlosť (viac ako 90 km/h).
  • 1, 3 a 4
  • 1, 3 a 5
  • 2, 3 a 5
  • 2, 3 a 4
Pred každým letom by si mal pilot na diaľku urobiť prehľad o hlavných prvkoch UAS. Akú funkciu má tento prehľad?
  • Uistenie sa, že UAS je v dobrom stave a je bezpečné lietať.
  • Uistenie sa, že príkazy a ovládanie fungujú správne a nedochádza k žiadnym interferenciám.
  • Uistenie sa, že sú batérie úplne nabité.
  • Uistenie sa, že je fotoaparát v dobrých podmienkach na fotografovanie.
Čo máte robiť s "opuchnutými" alebo poškodenými batériami?
  • Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a predajte.
  • Vyberte ich zo zariadenia, vybite a nechajte opraviť.
  • Vyberte ich zo zariadenia a zlikvidujte.
  • Odstráňte ich zo zariadenia, vybite a zlikvidujte.
Môže sa GDPR vzťahovať na prevádzku UAS?
  • Nie, medzi UAS a GDPR neexistuje žiadne prepojenie.
  • Áno, ak UAS spracúva osobné údaje.
  • Áno, vždy.
  • Nie, netýka sa otvorenej kategórie.
Aká je definícia skratky VLOS?
  • Vizuálne obmedzenie na mieste.
  • Priamy virtuálny kontakt.
  • Vizuálne obmedzenie zraku.
  • Priamy vizuálny kontakt.
Ako je možné definovať zhromaždenie ľudí?
  • Traja alebo viacerí ľudia vždy predstavujú zhromaždenie ľudí.
  • Nákupná ulica obsahuje zhromaždenia ľudí bez ohľadu na dennú dobu.
  • Skupiny ľudí, ktorí sa pohybujú spoločne počas dopravnej špičky.
  • Zhromaždenie ľudí je vtedy, ak sa jednotlivé osoby v skupine nemôžu voľne pohybovať.
Ktorý údaj o maximálnej prevádzkovej výške vetroňa UAS je správny pre otvorenú kategóriu?
  • Maximálna prevádzková výška vetroňov je 120 m bez ohľadu na hmotnosť.
  • Pri lete nad terénom (svahové plachtenie) s vetroňom s hmotnosťou do 10 kg môžete zostať vo výške viac ako 120 m nad zemou za predpokladu, že ste pod 120 m nad bodom vzletu.
  • Môžete letieť do výšky 120 m nad najbližším bodom na zemskom povrchu v blízkosti letísk.
  • Maximálna prevádzková výška vetroňov je 120 m, s výnimkou miest na lietanie modelov, kde je vždy obmedzená na 300 m.
Aká je funkcia systému "Geofencing"?
  • Definovať oblasť, cez ktorú nemôžu prelietavať bezpilotné lietadlá.
  • Definovať oblasť, kde budú lietať bezpilotné lietadlá a ktorú nemôžu opustiť.
  • Definovať oblasť, do ktorej sa iné bezpilotné lietadlá nemôžu dostať.
  • Nepovoliť let v zakázanom priestore.
Čo musíte skontrolovať v blízkosti oblasti prevádzky UAS? Výskyt:
  • pekných fotografických uhlov
  • veterných elektrární
  • hniezdiacich vtákov
  • kríkov a vysokej trávy
Prevádzkujete UAS, ktorý je označený ako trieda C0 v podkategórii A1. Ktoré z nasledujúcich tvrdení je pravdivé?
  • Môžete preletieť zhromaždenia ľudí a udržiavať minimálnu vzdialenosť od nezúčastnených osôb 50 m.
  • Môžete preletieť nezúčastnené osoby, ale nikdy nesmiem preletieť zhromaždenia ľudí.
  • Nesmiete prelietavať zhromaždenia ľudí a udržiavate minimálnu vzdialenosť od nezúčastnených osôb 50 m.
  • UA vediete tak, aby nedochádzalo k preletovaniu zhromaždenia ľudí a môžete odôvodnene očakávať, že nedôjde k preletu žiadnej nezúčastnenej osoby.
Kto je zodpovedný za neporušenie obmedzení vzdušného priestoru počas letov FPV?
  • Prevádzkovateľ UAS je zodpovedný za bezpečné vykonanie letu.
  • Pozorovateľ UA je zodpovedný za to, že neporuší žiadne obmedzenia vzdušného priestoru, pretože jasne vidí UAS.
  • Pilot je vždy zodpovedný za bezpečnosť letu a teda aj za to, že neporuší žiadne obmedzenia vzdušného priestoru.
  • UAS má zavedené technické systémy na zabránenie narušeniu vzdušného priestoru; ako také je zodpovednosťou výrobcu.
Čo je potrebné zvážiť, keď uvidíte blížiacu sa búrku?
  • Vás UAS môže byť zničený bleskom.
  • Ak nezačne pršať, nie je potrebné nič robiť.
  • Vaše diaľkové ovládanie môže prestať fungovať.
  • Môžu sa vyskytnúť silné poryvy, ktoré presahujú špecifikácie vášho UAS.
V ktorých krajinách sa uplatňujú ustanovenia nariadenia 2019/947?
  • Len v Luxembursku, Nemecku, Francúzsku a Belgicku.
  • V členských štátoch EASA.
  • Len v Luxembursku.
  • V členských štátoch Európskej únie.
Kto z nasledujúcich je vyňatý zo zodpovednosti za škodu spôsobenú UAV tretím stranám?
  • Vedúci služby vykonávanej prostredníctvom UAS
  • Pilot na diaľku
  • Prevádzkovateľ UAS
  • Výrobca UAV
Prevádzkovateľ UAS v každom EÚ členskom štáte:
  • je povinný požiadať letecký úrad štátu o povolenie.
  • už nemusí nič kontrolovať.
  • je povinný sa oboznámiť s obmedzeniami vzdušného priestoru, v ktorom plánuje lietať.
  • V inom štáte ako na Slovensku nemôže slovenský prevádzkovateľ lietať s UAS.
Aké je platné vysvetlenie rozhodovacieho procesu OODA - Observe (pozorovať), Orient (orientovať sa), Decide (rozhodnúť sa), Act (vykonať)?
  • Nezvyčajné situácie by sa mali neustále skúmať prostredníctvom pozorovania. Mali by sa identifikovať a vyvážiť možnosti riešenia. Na základe tejto rýchlej analýzy by mal pilot UAS prijať rozhodnutie a podľa toho konať.
  • Objekty v blízkosti prevádzky by mali byť spozorované optickými prostriedkami. Mala by sa vypracovať stratégia, ako sa im vyhnúť. Na základe tejto stratégie by mal pilot UAS prijať rozhodnutie a podľa toho konať.
  • UAS prinášajú na európsky trh množstvo nových výnimočných príležitostí. Každý prevádzkovateľ UAS by mal naplánovať podnikanie na základe týchto informácií, prijať rozhodnutie a podľa toho konať.
  • Opomenutia sú nevyhnutné počas akejkoľvek prevádzky UAS. Názory odborníkov by sa potom mali zvážiť a vyvážiť. Na základe týchto informácií by mal pilot UAS vykonať rozhodnutie a podľa toho konať.
Ktorý z nasledujúcich faktorov súvisiacich s bezpečnosťou nie je dôvodom na odloženie letu UAS?
  • Zistenie nízkej úrovne nabitia batérie počas predletovej kontroly.
  • Oblakový strop, ktorý je vysoký 300 metrov.
  • Vietor, ktorý fúka mimo špecifikácie UAS.
  • Zhoršený signál GPS (ak je vo výbave).
Na čo je dobrý denník porúch a údržby?
  • Na výpis všetkých nákladov.
  • Na identifikáciu častí, ktoré by sa mali vymeniť.
  • Kvôli informácii pre kupujúceho.
  • Na štatistiku pracovného času a nákladov na údržbu.
Ktorá z nasledujúcich možností predstavuje bezpečnostné riziko?
  • Prevádzka VLOS
  • Rušenie rádiového signálu
  • RPAS geo-fencing
  • RPAS zabudovaný "failsafe" systém
Ako by sa mali batérie skladovať?
  • Pri teplote vyššej ako 20 °C, v krabici.
  • Na tmavom mieste, pri teplote 15°C – 25°C, na nehorľavom povrchu.
  • Na tmavom mieste, pri teplote nižšej ako 10°C, na nehorľavom povrchu.
  • Na tmavom mieste, pri teplote 15°C – 25°C, v krabici.
Prečo musíte kontrolovať chodníky pre chodcov v blízkosti prevádzkovej oblasti UAS?
  • Aby nedošlo ku kolízii s lampami a nápisom na ceste.
  • Aby sa použila cesta ako orientačný bod počas letu.
  • Aby sa vyhlo preletom nad nezúčastnenými osobami.
  • Aby ste sa vyhli cestám, ktoré sa objavia na fotografiách.
Oprávnene som niekoho odfotil a príde za mnou a žiada o vymazanie fotky, čo mám robiť?
  • Je to môj obrázok a nemám povinnosť ho vymazať.
  • Mám povinnosť vymazať obrázok len vtedy, ak to nariadi príslušný orgán.
  • Mám povinnosť vymazať obrázok, ak neexistuje žiadna uplatniteľná výnimka.
  • Obrázok musím vymazať iba vtedy, ak je na ňom vidieť viacero ľudí.
Ako si správne uložíte/zálohujete údaje o lete?
  • Na bezpečne uloženú pamäťovú kartu.
  • Na papieri v uzamykateľnej skrinke.
  • V aplikácii dostupnej na vašom smartfóne.
  • V denníku.
Ako sa môže pilot na diaľku naučiť ovládať UA vo všetkých fázach letu?
  • Navštívi webovú stránku úradu.
  • Zo sledovanie videí na internete.
  • Pozrie si pilotné fórum UAS.
  • Preštuduje si návod na použitie UA.
Ktorá odpoveď nie je pravdivá?
  • Každý prevádzkovateľ UAS podáva príslušnému orgánu správy o udalostiach súvisiacich s bezpečnosťou.
  • Prevádzkovatelia UAS sú povinní hlásiť len letecké nehody.
  • Po prijatí informácií o udalostiach, EASA a príslušný orgán prijmú potrebné opatrenia na riešenie akýchkoľvek bezpečnostných problémov.
  • Ak príslušný orgán alebo EASA prijme tieto opatrenia, okamžite to oznámi všetkým príslušným zainteresovaným stranám a organizáciám, ktoré musia tieto opatrenia splniť.
Čo musím skontrolovať v blízkosti oblasti prevádzky UAS? Výskyt:
  • kríkov a vysokej trávy
  • útesov
  • pekných fotografických uhlov
  • ciest a chodníkov pre chodcov
Ktoré letové údaje si máte uložiť?
  1. Použitý fotoaparát
  2. Použitá batéria
  3. Trasové body
  4. Letové pozície
  • 2 a 3
  • 1 a 3
  • 2 a 4
  • 3 a 4
Na Slovensku, je v blízkosti neriadeného letiska povinnosťou prevádzkovateľa UAS:
  • získať povolenie od Ministerstva dopravy.
  • Nemôže sa tu vôbec lietať.
  • Pilot na diaľku nemusí let oznamovať.
  • získať povolenie na let od prevádzkovateľa letiska.
V ktorej podkategórii "otvorenej" kategórie sú povolené „väčšie“ UAS označené štítkom triedy C3?
  • Len A3
  • A1, A2 a A3
  • A2 a A3
  • Len A1
Kto je zodpovedný za bezpečnosť letu pri využití pozorovateľa UA, pri lete s pomocou vizuálneho systému pripojeného ku kamere UA, ako je metóda FPV?
  • Bezpečnosť letu závisí od hmotnosti UA.
  • V každom prípade je pilot na diaľku stále zodpovedný za bezpečnosť letu.
  • Zodpovednosť je rozdelená medzi pilota na diaľku a pozorovateľa UA.
  • Pri prevádzke FPV je za bezpečnosť letu zodpovedný pozorovateľ UA.
Ktoré letové údaje si máte uložiť?
  1. Rýchlosti otáčania
  2. Čas štartu a pristátia
  3. Letové výšky
  4. Letové pozície
  • 1 a 3
  • 2 a 4
  • 1 a 4
  • 2 a 3
Ako sa dá zabrániť rušeniu?
  • Aktiváciou optických senzorov RPAS.
  • Vypnutím GNSS prijímača, keď je KP-index nízky.
  • Letom na akejkoľvek dostupnej frekvencii.
  • Používaním iba povolených frekvencií pre RPAS.
Ako sa mení rýchlosť vetra s rastúcou výškou? Vietor fúka:
  • silnejšie
  • slabšie
  • zvislo
  • chladnejšie
Strata spojenia medzi diaľkovým ovládačom a UAS zvyčajne súvisí s/so:
  • nerovným zemským povrchom
  • vzdialenosťou medzi UAS a diaľkovým ovládačom
  • problémom s kompasom
  • odrážajúcimi vodnými plochami
Prevádzkujete UAS, ktorý je označený ako trieda C1 v podkategórii A1. Ktoré z nasledujúcich tvrdení je pravdivé?
  • Môžete preletieť zhromaždenia ľudí a udržiavať minimálnu vzdialenosť od nezúčastnených osôb najmenej 50 m.
  • Vediete svoje UA tak, aby nedošlo k preletu žiadneho zhromaždenia ľudí a môžete odôvodnene očakávať, že nebude preletietavaná žiadna nezúčastnená osoba.
  • Môžete preletieť zhromaždenia ľudí a nezúčastnené osoby.
  • Môžete preletieť nezúčastnené osoby, ale nikdy nesmiete preletieť zhromaždenie ľudí.
Čo je to osobný údaj?
  • Veľmi veľké súbory údajov, ktoré vytvárajú ľudia používajúci internet
  • Akékoľvek informácie týkajúce sa identifikovanej alebo identifikovateľnej fyzickej osoby
  • Akékoľvek právo alebo tovar, ktorý patrí ľudskej bytosti
  • Akékoľvek informácie týkajúce sa obmedzení ľudskej výkonnosti
Môže požívanie alkoholu ovplyvniť pilota na diaľku z hľadiska bezpečnosti letu?
  • Len pri lete v neriadenom vzdušnom priestore.
  • Áno, ale iba ak je hladina alkoholu v krvi vyššia ako 0,5 promile.
  • Áno, vždy.
  • Nie, pitie alkoholu nemá vplyv na pilotov na diaľku.
Pred každým letom by si mal pilot na diaľku urobiť prehľad o hlavných prvkoch UAS. Akú funkciu má tento prehľad?
  • Uistenie sa, že UAS je v dobrom stave a je bezpečné lietať.
  • Uistenie sa, že je fotoaparát v dobrých podmienkach na fotografovanie.
  • Uistenie sa, že príkazy a ovládanie fungujú správne a nedochádza k žiadnym interferenciám.
  • Uistenie sa, že sú batérie úplne nabité.
Aký svetelný systém musí byť integrovaný v bezpilotných lietadlách kvôli nočnému lietaniu?
  • Červené / zelené svetlo stroboskopu
  • Žlté/červené svetlo stroboskopu
  • Biele svetlo stroboskopu
  • Zelené svetlo stroboskopu
Čím je vyššia vonkajšia teplota, tým...
  • horšie budú letové výkony kvôli vyššej hustote vzduchu.
  • horšie budú letové výkony kvôli nižšej hustote vzduchu.
  • lepšie budú letové výkony vďaka nižšej hustote vzduchu.
  • lepšie budú letové výkony vďaka vyššej hustote vzduchu.
Kedy je poistenie proti škode spôsobenej tretím stranám povinné?
  • Iba vtedy, ak je pilot na diaľku maloletý.
  • Iba vtedy, ak UAV váži viac ako 20 kg.
  • Iba na komerčné účely.
  • Ako registrovaný prevádzkovateľ UAS musíte mať pri každej prevádzke UAS platné poistenie.
Čo treba urobiť s batériami po lete?
  • Nechať vybité batérie v zariadení.
  • Nabiť batériu najviac na 50% kapacity.
  • Nechať UA v prevádzke, až pokým sa batéria úplne nevybije.
  • Nabíjať a skladovať batérie oddelene od zariadenia.
Aké sú požiadavky na registráciu v otvorenej kategórii?
  • Registrácia prevádzkovateľov s UAS nad 250 g alebo bezpilotných lietadiel < 250 g so záznamovým zariadením, ako je kamera alebo mikrofón.
  • Registrácia všetkých UAS.
  • Registrácia prevádzkovateľov využívajúcich UAS na komerčné účely.
  • Registrácia UAS nad 150 g.
Čo musíte skontrolovať v blízkosti oblasti prevádzky UAS? Výskyt:
  • stĺpov elektrického vedenia a veterné elektrárne
  • útesov
  • kríkov a vysokej trávy
  • pekných fotografických uhlov
Čo je potrebné zvážiť v súvislosti s časom letu?
  • Plánovaný čas letu možno predpokladať optimisticky.
  • Plánovaný čas letu musí byť nižší ako maximálny, aby zostali rezervy.
  • Nesmiete pristáť so svojím UAS pred uplynutím plánovaného času letu.
  • Plánovaný čas letu sa môže rovnať maximu.

Do 1 min môžete zohnať Správne odpovede a kompletný zoznam otázok testu www.dronskuska.sk/spravne-odpovede-a-testove-otazky-k-online-testu-pilota-dronov-na-slovensku